Er was eens een tijd dat ik in een studentenhuis woonde en er op een dag zo maar onder mijn kamer werd geklust. Er zat een oud winkelpand wat door mijn huurbaas was overgekocht en dit pand wilde hij graag verbouwen tot twee studio’s. Zonder van tevoren een bericht te sturen naar mij en mijn huisgenoten, begon de verbouwing. Elke ochtend werd ik al om 6 of 7 uur wakker door de werkzaamheden en het geklets van de bouwvakkers en dit ging de hele dag door. Kortom, ik betaalde huur maar ik kon mijn kamer niet meer gebruiken om te studeren en ik kon ook niet meer uitslapen als ik dat zelf wilde. Het gebrek werd veroorzaakt door mijn huurbaas, met wie ik een contract was aangegaan. Wat kon ik doen?
De wet zegt over gebreken:
Art. 7:204 lid 2 BW:
"Een gebrek is een staat of eigenschap van de zaak of een andere niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid, waardoor de zaak aan de huurder niet het genot kan verschaffen dat een huurder bij het aangaan van de overeenkomst mag verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort als waarop de overeenkomst betrekking heeft."
In jip en janneke taal staat er dat een huurder de gehuurde ruimte moet kunnen gebruiken zoals hij dat, toen hij het contract tekende, kon verwachten. In mijn geval, mocht ik erop rekenen dat ik een kamer huurde en gewoon op mijn kamer zou kunnen zitten, studeren of slapen zonder enorm lawaai van werkzaamheden onder mijn kamer. Je kan ook denken aan een kapotte verwarming in de winter, dit is ook een gebrek en je mag toch verwachten dat je verwarming het doet! Kleine gebreken moet je als huurder zelf verhelpen, bijvoorbeeld het vervangen van een kapotte douchekop.
Wel zit er een addertje onder het gras: het moet niet gaan om een ‘feitelijke stoornis van derden’, dan is er geen sprake van een gebrek. (art. 7:204 lid 3 BW) Zo’n stoornis van derden (niet degene met wie je een contract hebt getekend) kan bijvoorbeeld zijn dat de gemeente werkzaamheden verricht aan de weg vlak voor jouw huis. In mijn geval was er sprake van een stoornis die werd veroorzaakt door mijn huurbaas zelf.
De verhuurder heeft de verplichting om een gebrek te verhelpen. (art. 7:206 BW) Als de verhuurder dit nalaat en jij al schriftelijk (!) hebt aangegeven dat er een gebrek is, dan kan je 6 weken na het aangeven naar de huurcommissie stappen. De huurcommissie doet dan een uitspraak over het verzoek om huurverlaging. Is deze uitspraak dat de huur verlaagd mag worden, dan kun je daadwerkelijk een lager bedrag overmaken.
Even terug naar mijn eigen verhaal: Gelukkig was het voor mij niet nodig om naar de huurcommissie te stappen! Ik had mijn huisbaas geappt en gezegd dat ik er niet van gediend was dat ik dezelfde huurprijs moest betalen omdat ik nu niet meer goed gebruik kon maken van mijn kamer. We zijn toen onderling overeengekomen dat ik een lager bedrag betaalde die maand.